Час стрімко змінюється. Ми, вчителі, працюємо з майбутніми поколіннями та, вкладаючи в них ті чи інші знання, маємо розуміти, як зміниться наша планета через кілька років, до чого саме ми готуємо наших дітей. Для того, щоб бути конкурентноспроможними, важливо розвивати саме ті навички, які будуть затребуваними в майбутньому.
8 грудня 2022 року у ліцеї відбувся семінар для педагогів з теми «Розвиваємо креативність учнів: від теорії до практики», який провела вчителька української мови і літератури Світлана Виноградова. На заході було презентовано впровадження моделі 4К (креативність, критичне мислення, комунікація, колаборація) на уроках мови і літератури та різноманітні завдання на розвиток креативності як однієї з найбільш затребуваних у XXI ст. сучасних навичок.
Чому саме модель 4К? У 2016 році Президент Всесвітнього економічного форуму в Давосі Клаус Шваб оголосив, що почалася Четверта технологічна революція. Це означає, що скоро все за нас будуть робити роботи. Багато професій (секретар, бухгалтер, турагент та ін.) стануть долею машин. Де люди будуть проявляти свої здібності? У сфері персональних послуг. Модель 4К передбачає вміння людей знайомитись, чітко домовлятись про розподіл праці, ставати командою, не зривати дедлайни, ефективно підтримувати зв’язок.
Усі діти народжуються активними, допитливими, проте з часом вони це втрачають. Нам важливо підтримувати в них інтерес до оточуючого, постійно ставити їм різноманітні цікаві запитання, обмірковувати разом, як буде змінюватись наша планета, цікавитись їхньою думкою. Ми маємо розвивати в дітей уяву та цілеспрямованість. Так ми вчимо їх генерувати власні ідеї та долати труднощі. Важливо розвивати критичне мислення: навчити дітей аналізувати інформацію, обмірковувати її, формувати власну думку та знаходити рішення. Діти мають навчитися взаємодіяти з іншими людьми, розподіляти групові цінності, говорити чітко, коротко, зрозуміло. Окрім того, дуже важливо, щоб вони самі прагнули зрозуміти іншого.
Креативність — це незмінна супутниця творчості. Вона має на увазі здатність людини генерувати нові ідеї, які відрізняються від традиційних схем мислення. Для того, щоб розвивати в дітях цю рису, вчитель теж має бути креативним. Розвинути в собі цю рису може кожна людина.
Таким чином, щоб підготуватися до майбутніх викликів суспільства, сьогоднішнім учням доведеться розвивати «гнучкі» навички, недоступні машинам: вміння працювати в команді, лідерство, креативність, критичне мислення, емпатію та вміння комунікувати з людьми.