
Випускники, які готуються до іспитів, часто починають впадати у крайнощі. Одні цілодобово вчать і повторюють матеріал, відмежовуються від навколишнього світу, ретельно готують шпаргалки і випивають не один літр кави. Інші насолоджуються відпочинком, зрідка гортаючи сторінки підручника і втішаються тим, що, може, пощастить. Але наближення екстремальної ситуації (тестування) нервує і одних, і інших.
ПОРАДИ, ЯК ПРАВИЛЬНО ОРГАНІЗУВАТИ РОБОТУ ТА ВІДПОЧИНОК ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО. (для ліцеїстів)
1. Запорукою підтримання інтелектуальної форми є добра фізична форма.
2. Перш ніж починати роботу, усвідом, що ти повинен зробити, скільки це має забрати часу, визнач порядок роботи.
3. Плануючи графік роботи, пам’ятай, що найвища продуктивність праці настає через 20—30 хв. Після початку роботи. Найскладніші завдання доцільно виконувати саме тоді. Простіші й цікавіші — наприкінці. Проте якщо тобі важко, починай роботу з цікавішого.
4. Заздалегідь облаштуй своє робоче місце так, щоб тебе нічого не відволікало від навчання, а всі потрібні предмети були напохваті.
5. Намагайся у процесі роботи дотримуватися визначеного графіка.
6. Починай роботу, відпочивши. Найкращий відпочинок — 1,5—2 год. Сну або прогулянка, спорт, допомога батькам по господарству. Але не більше, інакше знову втомишся.
7. Першу годину можна працювати без перерви, а далі мають бути 5—10 хвилин на перерви через кожні 40—50 хв. Напруженої роботи, під час яких можна виконувати фізичні вправи. Не роби відпочинок тривалим.
8. Якщо якесь завдання не можеш виконати одразу, не розгублюйся, спробуй повторити за якийсь час.
9. Також май на увазі: розпочинати будь-яку серйозну роботу, розумову чи фізичну, варто не раніше ніж через 20—30 хв. Після доброї порції їжі (з’ївши маленький бутерброд чи випивши склянку соку, такої паузи робити не потрібно). Перед навчанням не бажано вживати жирну їжу, бо в неї хилить на сон — організм зосереджується на перетравленні калорійних продуктів і кров від мозку прибуває до шлунка.
10. Залежно від психологічного типу («жайворонок» або «сова») максимально використовуй вранішній або вечірній час.
11. Починай вчити важкий матеріал, легший залишай на кінець.
12. Не втрачай почуття впевненості у власних силах. Якщо це раптом трапилося, скороти обсяг завдань, щоб виконати їх успішно. Тримайся на позиції переможця, але не бійся й поразок.
ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ (поради батькам)
Не секрет, що успішність завдання іспиту багато в чому залежить від настрою і ставлення до цього батьків. Щоб допомогти дітям якомога краще підготуватися до іспитів, спробуйте виконати декілька порад:
- не переймайтеся про кількість балів, які дитина отримає на іспиті. Навіюйте йому думку, що кількість балів не є досконалим виміром його можливостей;
- не підвищуйте тривожність дитини напередодні іспитів – це негативно позначиться на результаті тестування. Дитина в силу вікових особливостей може не впоратися зі своїми емоціями і «зірватися»;
- забезпечте в будинку зручне місце для занять, простежте, щоб ніхто з домашніх не заважав;
- допоможіть дітям розподілити теми підготовки по днях;
- ознайомте дитини з методикою підготовки до іспитів. Підготуйте різні варіанти тестових завдань з предмету і потренуйте дитини, адже тестування відрізняється від звичних йому письмових і усних іспитів;
- під час тренування за тестовими завданнями привчайте дитину орієнтуватися в часі і вміти його розподіляти. Якщо дитина не носить годинник, обов’язково дайте йому годинник на іспит;
- підбадьорюйте дітей, підвищуйте їх впевненість в собі;
- контролюйте режим підготовки дитини до іспитів, не допускайте перевантажень;
- зверніть увагу на харчування дитини. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють роботу головного мозку;
- напередодні іспиту забезпечте дитині повноцінний відпочинок, він повинен відпочити і як слід виспатися;
- не критикуйте дитину після іспиту;
- пам’ятайте: головне – знизити напругу та тривожність дитини і забезпечити йому відповідні умови для занять.
підготувала: Шевченко Г.В., практичний психолог