Випускники, які готуються до іспитів, часто починають впадати у крайнощі. Одні цілодобово вчать і повторюють матеріал, відмежовуються від навколишнього світу, ретельно готують шпаргалки і випивають не один літр кави. Інші насолоджуються відпочинком, зрідка гортаючи сторінки під­ручника і втішаються тим, що, може, пощас­тить. Але наближення екстремальної ситуації (тестування) нервує і одних, і інших.

ПОРАДИ, ЯК ПРАВИЛЬНО ОРГАНІЗУВАТИ РОБОТУ ТА ВІДПОЧИНОК ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО. (для ліцеїстів)

1. Запорукою підтримання інтелектуаль­ної форми є добра фізична форма.

2. Перш ніж починати роботу, усвідом, що ти повинен зробити, скільки це має за­брати часу, визнач порядок роботи.

3. Плануючи графік роботи, пам’ятай, що найвища продуктивність праці настає через 20—30 хв. Після початку роботи. Най­складніші завдання доцільно виконувати саме тоді. Простіші й цікавіші — наприкін­ці. Проте якщо тобі важко, починай роботу з цікавішого.

4. Заздалегідь облаштуй своє робоче міс­це так, щоб тебе нічого не відволікало від навчання, а всі потрібні предмети були на­похваті.

5. Намагайся у процесі роботи дотриму­ватися визначеного графіка.

6. Починай роботу, відпочивши. Най­кращий відпочинок — 1,5—2 год. Сну або прогулянка, спорт, допомога батькам по гос­подарству. Але не більше, інакше знову вто­мишся.

7. Першу годину можна працювати без перерви, а далі мають бути 5—10 хвилин на перерви через кожні 40—50 хв. Напруженої роботи, під час яких можна виконувати фі­зичні вправи. Не роби відпочинок трива­лим.

8. Якщо якесь завдання не можеш ви­конати одразу, не розгублюйся, спробуй по­вторити за якийсь час.    

9. Також май на увазі: розпочинати будь-яку серйозну роботу, розумову чи фізичну, варто не раніше ніж через 20—30 хв. Після доброї порції їжі (з’ївши маленький бутер­брод чи випивши склянку соку, такої паузи робити не потрібно). Перед навчанням не­ бажано вживати жирну їжу, бо в неї хилить на сон — організм зосереджується на пере­травленні калорійних продуктів і кров від мозку прибуває до шлунка. 

10. Залежно від психологічного типу («жайворонок» або «сова») максимально ви­користовуй вранішній або вечірній час.

11. Починай вчити важкий матеріал, лег­ший залишай на кінець.

12. Не втрачай почуття впевненості у власних силах. Якщо це раптом трапило­ся, скороти обсяг завдань, щоб виконати їх успішно. Тримайся на позиції переможця, але не бійся й поразок.

ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ (поради батькам)

Не секрет, що успішність завдання іспиту багато в чому залежить від настрою і ставлення до цього батьків. Щоб допомогти дітям якомога краще підготуватися до іспитів, спробуйте виконати декілька порад:

  •  не переймайтеся про кількість балів, які дитина отримає на іспиті. Навіюйте йому думку, що кількість балів не є досконалим виміром його можливостей;
  •  не підвищуйте тривожність дитини напередодні іспитів – це негативно позначиться на результаті тестування. Дитина в силу вікових особливостей може не впоратися зі своїми емоціями і «зірватися»;
  •  забезпечте в будинку зручне місце для занять, простежте, щоб ніхто з домашніх не заважав;
  •  допоможіть дітям розподілити теми підготовки по днях;
  •  ознайомте дитини з методикою підготовки до іспитів. Підготуйте різні варіанти тестових завдань з предмету і потренуйте дитини, адже тестування відрізняється від звичних йому письмових і усних іспитів;
  •    під час тренування за тестовими завданнями привчайте дитину орієнтуватися в часі і вміти його розподіляти. Якщо дитина не носить годинник, обов’язково дайте йому годинник на іспит;
  •  підбадьорюйте дітей, підвищуйте їх впевненість в собі;
  •   контролюйте режим підготовки дитини до іспитів, не допускайте перевантажень;
  •   зверніть увагу на харчування дитини. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють роботу головного  мозку;
  •  напередодні іспиту забезпечте дитині повноцінний відпочинок, він повинен відпочити і як слід виспатися;
  •   не критикуйте дитину після іспиту;
  •   пам’ятайте: головне – знизити напругу та тривожність дитини і забезпечити йому відповідні умови для занять.

підготувала:  Шевченко Г.В., практичний психолог