Навчання — це, по суті, потік потрібної і непотрібної, корисної і марної інформації. У потоці такого інформаційного різноманіття з усіляких джерел дитині набагато складніше вибирати, хоча сам вибір величезний. Оскільки дитина має реальну можливість вибрати, звідки черпати знання, на жаль, вона часто робить вибір не на користь учителя. Бо той на тлі сучасних технологій виглядає нудним ретроградом, і шансів бути цікавим у нього дедалі менше.
Чому діти, для яких пізнання світу – одна з базових потреб, раптом втрачають мотивацію до навчання?
«Не хочу вчитися, а хочу …» Причини такого небажання розбирали 11 січня 2018 року на семінарі, який підготувала Волик Г.П. – вчитель біології Комунального закладу Київської обласної ради «Київський обласний ліцей -інтернат фізичної культури і спорту».
Постало питання: – Чому, вчитель, який оточений сучасною комп’ютерною технікою, поступово втрачає конкурентоспроможність. Адже не секрет, що з роллю накопичувача і транслятора інформації комп’ютер і Інтернет справляються ліпше, і школа повинна це прийняти й налаштувати свої кадри на те, щоб стати скоріше путівником, гідом, що супроводжує дитину у світі інформації.
У складному інформаційно насиченому світі завдання вчителя — навчити дитину відсівати, фільтрувати інформацію, відрізняти брехню від істини, аналізувати, систематизувати, шукати, націлювати увагу в потрібному напрямку. Інакше пересичена інформаційним потоком дитина пізнавати нове не захоче, так само, як дитина, наївшись цукерок, не їстиме супу. І це перша причина браку мотивації до навчання. Ситу дитину неможливо нагодувати навіть смачною і корисною їжею.
На семінарі були розглянути основні причини небажання вчитися, класифікації мотивацій навчальної діяльності та дитячих інтересів, особливості мотивації навчання відповідно до вікових особливостей учнів, розглянули фактори, що сприяють формуванню внутрішньої мотивації навчальної діяльності та переваги такої мотивації. Вчителі обговорили методи стимулювання інтересу до навчання.
Волик Г.П. завчасно на ІІІ та ІV курсах провела анкетування «Чому ти вчишся?», яке показало, що у ліцеїстів переважає зовнішнє мотивування.
Вчитель поділилась багаторічним досвідом – як досягти необхідного рівня внутрішньої мотивації, використовуючи різноманітні прийоми. Вона розповіла про ті, які дають найбільший результат: прийом «Дивуй», використання творчих завдань, художньої та наукової літератури, задачі-дилеми, створення проблемних ситуацій, повідомлення парадоксального факту, висування гіпотез, пропозицій, листи від барона Мюнхаузена та інші.
Під час обговорення проблем мотивації навчальної діяльності в спортивному закладі між вчителями зав’язалася дискусія про причини низької мотивації. Вони поділилися своїми думками та практичними доробками.
Семінар був яскравий, цікавий та продуктивний