РЕКОМЕНДАЦІЇ «ЯК ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ В ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ ДО НОВИХ УМОВ НАВЧАННЯ»
Доброго дня, шановні батьки!
Сьогодні я розповім Вам про соціально-психологічну адаптацію учнів до навчально-виховного процесу.
Адаптація – це сукупність фізіологічних, психологічних та соціальних реакцій, які лежать в основі пристосування організму, особистості до змін умов життя.
Підлітковий колектив ліцею – інтернату має ряд особливостей. Діти тут не тільки навчаються, але й живуть цілодобово. Тому вони повинні володіти вмінням пристосовуватися до умов соціального середовища. Значить необхідно розвивати у підлітків це вміння: налагоджувати контакт з іншими дітьми, вибудовувати відносини з педагогами і вихователями, бути товариськими з оточуючими, тобто умінь, що дозволяють встановлювати міжособистісні стосунки з однолітками педагогами та вихователями.
В період адаптації важливо і батькам і педагогам прийти на допомогу підліку, підтримати його, допомогти.
Допомога в адаптації – це зробити все, щоб учень відчував себе в ліцеї комфортно, щоб у учнів не знижувалась навчальна мотивація.
Тривалість адаптаційного періоду залежить від багатьох факторів, а саме:
- віку дитини;
- стану здоров’я та розумового розвитку дитини;
- індивідуальних особливостей дитини (поведінка значною мірою залежить від типу нервової системи);
- рівня натренованості адаптаційних механізмів;
- умов життя;
- досвіду спілкування з дорослими та однолітками (позитивного ставлення до вимог дорослих, адекватного спілкування з іншими дітьми, тощо).
Залежно від зазначених факторів, адаптація учнів до ліцейських умов та вимог проходить по-різному від 3 тижнів до 3 місяців.
Ефективність шкільної адаптації значною мірою визначає успішність навчальної діяльності, збереження фізичного і психічного здоров’я дитини.
Легку адаптацію і певною мірою адаптацію середньої важкості можна вважати закономірною реакцією підліткового організму на змінені умови життя.
Важка ж адаптація свідчить про надмірність психоемоційних навантажень на організм дитини і потребує відповідальної уваги як з боку вихователів і батьків, так і з боку практичного психолога.
Ознаками соціально-психологічної дезадаптації учнів до навчально-виховного процесу є байдуже ставлення до навчання, спостерігаються деякі порушення дисципліни, новий матеріал засвоюють фрагментарно. Систематично використовують в розмові не нормативну лексику, різко проявляються негативні емоції.
Дуже важливо дбати про те, щоб створити дитині ситуацію з гарантованим успіхом. Можливо, це буде вимагати від батьків деякої зміни вимог до дитини, але справа того варта. Потрібно чітко усвідомлювати, що успіх породжує успіх і посилює впевненість у своїх силах як у дитини, так і в батьків. Отже, для того, щоб підтримати дитину, необхідно:
- Спиратись на сильні сторони дитини.
- Уникати підкреслення невдач дитини.
- Показувати, що ви задоволені дитиною.
- Вміти допомогти дитині поділити великі завдання на частини, з якими вона може впоратись.
- Дозволяти дитині самій розв’язувати проблеми там, де це можливо.
- Уникати дисциплінарних заохочень і покарань.
- Приймати індивідуальність дитини.
- Проявляти емпатію (розуміння стосунків, почуттів, психічних станів іншої особи) і віру у вашу дитину.
- Намагайтеся бути більш уважними до своєї дитини-підлітка;
- Щодня виділяйте час для бесіди з дитиною, щоб вона могла розповісти Вам про те, що відбулося за день;
- Дайте дитині можливість виговоритися, обговорити разом з Вами те, що дитину тривожить чи засмучує;
- Спокійно обговорюйте з дитиною складні конфліктні ситуації.
- Пам’ятайте, якщо батьки постійно кричать і лаються, діти перестають їх чути!
- Підтримуйте спокійну стабільну атмосферу в родині;
- Обговоріть з вихователем індивідуальні особливості своєї дитини (підвищена повільність або імпульсивність, боязкість, надмірна чутливість до зауважень);
Тримайте тісний зв’язок з вихователем, тренером та вчителями – «предметниками».
ГОЛОВНЕ!!!
Більше любові і поваги в спілкуванні з дитиною-підлітком, більше віри в його сили, більше терпіння, довіри, витримки і тоді все вийде!
Якщо у Вас виникла потреба в консультації психолога чи педагога соціального, пишіть нам на електронну адресу pskolifks@gmail.com або звертайтесь в Skype Психологічна служба КОЛІФКС.
Ми залюбки відповімо Вам на ваші запитання!!