Рідна мова для кожної людини є важливим елементом культурної свідомості. Вона накопичує традиції й досвід попередніх поколінь та дозволяє передавати їх нащадкам. Мова — це історія народу, його світогляд, вона визначає свідомість, творить людину, культуру, історію. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу.

З 9 по 16 листопада у ліцеї проходив тиждень української мови та літератури, який організували та провели вчителі – філологи Черненко Олена Володимирівна й Виноградова Світлана Анатоліївна.

Рідна Україна - мова солов’їна, 
Золоте колосся, маки у житах. 
Край воріт - калина, верба, яворина, 
Храми і світлиці в барвах-рушниках. 
Рідна Україна - то душі краплина, 
Пісня журавлина у ранковий час. 
Рідна Україна - то земля єдина, 
Що сходив ногами босими Тарас. 
Рідна Україна - за столом родина, 
Яром-долиною стелиться туман. 
Батькова розмова - тиха, вечорова, 
Мамина молитва - вічний талісман.

Відкриття тижня 9 листопада увінчав урочистий захід з нагоди  Дня української писемності та мови – написання Всеукраїнського диктанту національної єдності, участь у якому взяли  усі охочі ліцеїсти І – ІV курсів і працівники ліцею. Крім того, у цей  день для учнів І, ІІ курсів було організовано пізнавальний кінозал, під час якого вони мали змогу  збагатити свої знання про історію заснування Дня української писемності й мови, а також дізнатися цікаві відомості про преподобного Нестора-літописця – послідовника творців слов’янської писемності Кирила і Мефодія,  адже саме з праці Нестора, на думку дослідників, починається писемна українська мова.

У рамках тижня української мови й літератури вчитель Черненко О. В. провела для ліцеїстів ІІ курсу мовознавчі перегони “Звучи, наша мово!” й літературний перформанс “Гостини у книги”. Під час мовознавчих перегонів, де звучали вірші про мову, прислів’я та приказки, скоромовки, український гумор, команди ліцеїстів  групи 22 змагалися між собою, демонструючи свої знання з української мови і літератури та отримуючи нову для себе інформацію про надзвичайно багатий і різнобарвний словниковий склад нашої мови.

Літературний перформанс “Гостини у книги” було проведено у групі 21 з метою  акцентувати увагу ліцеїстів на значенні книги в житті людини, сприяти формуванню їх інтересу до читання, виховувати шанобливе ставлення до книжки як духовної і матеріальної цінності. Під час заходу ліцеїсти дізналися багато цікавих фактів про книги і їх місце у житті людей різних національностей; дізналися про Всесвітній день книги і авторського права: дату його святкування, ідею виникнення, традиції, пов’язані з ним.

Ліцеїсти розповідали про улюблені прочитані ними книги, згадували прислів’я, загадки про книгу, презентували створені ними мініпроєкти на тему «Раджу прочитати»; дискутували, активно висловлюючи свої думки, щодо питання   «Чи збереглося значення книги в нашому, сучасному. інформаційному суспільстві?». І хоч багато хто переконаний, що книги відіграють важливу роль у формуванні особистості, її духовному становленні, а інші ж твердять, що сьогодні можна легко обійтися взагалі без книжок, не забуваймо слова Івана Франка: 

Книги – морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.

Для ліцеїстів ІV курсу вчитель Черненко О. В. організувала участь у Всеукраїнському конкурсі “Слово до слова”, приуроченого до Дня української писемності та мови. Цей конкурс проводиться на порталі освітнього проєкту “На Урок”. Завдання конкурсу стосуються не лише тем, з якими учні знайомилися на уроках, а й відкривають нові факти з історії української мови та вчать учасників змагання помічати помилки в усному й писемному мовленні. За результатами конкурсу учасники отримують нагороди-сертифікати. До речі, конкурс триває з 3 листопада по 1 грудня 2021року, усі охочі можуть взяти участь у ньому, обравши будь-який день. Радимо кожному спробувати свої сили!

У рамках тижня української мови та літератури вчитель Виноградова С. А. провела з ліцеїстами 12 групи лінгвістичну гру-естафету “Цікавинки з торбинки”. Це були цікаві лінгвістичні ігри, шаради, ребуси, кросворди, загадки-жарти, метаграми, логогрифи. Усі діти брали активну участь у лінгвістичних змаганнях. Переможцем естафети стала ліцеїстка 12 групи Дубовик Анжеліка. Ігрові технології дозволяють

створити мотивацію, близьку до природної, пробуджують цікавість до предмета, розвивають комунікативні здібності, підсилюють соціально-інформаційну компетенцію, забезпечують прагнення до перемоги шляхом чесного змагання, допомагають учням усвідомити мову як матеріал передання думок і змісту, відчути красу слова, виробити потребу в творчості.

Ліцеїстів 31 групи вчитель Виноградова С. А залучила до роботи Творчої майстерні. Діти писали листа-звернення до України, до мови у формі вільного есе.

«Мова – це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості»  (Іван Огієнко).   Щоб донести до дітей дивовижну красу і загадкову, чарівливу вибагливість і складність нашої мови, щоб озброїти їх необхідним мінімумом інформації про мову та її закони для компетентного мововживання і сміливої мовотворчості, вчителі-словесники дбайливо витворюють власний спектр методичних прийомів, доповнюють оригінальними новаціями традиційну палітру методів, що за умов їхнього широкого практикування під час вивчення рідної мови дає змогу підтримувати високий тонус дитячої уваги.

Підготували вчителі української мови та літератури

Черненко Олена Володимирівна й Виноградова Світлана Анатоліївна.