У сьогоднішньому суспільстві цифрові навички належать до базових – поряд із грамотністю та вмінням рахувати. Володіння інструментами, призначеними для розв’язання типових та пов’язаних із професійною діяльністю завдань, і вміння опановувати нові – одна з ключових компетенцій кваліфікованого фахівця будь-якої галузі.  Від рівня цифрової грамотності залежить не тільки комфорт проживання в країні цифрових сервісів, а й конкурентоспроможність кожного громадянина, вміння чинити опір фейк і піклуватися про свої дані онлайн.

22 березня стартував Європейський тиждень цифрової грамотності, який триватиме до 28 березня 2021 року. Європейський тиждень цифрової грамотності – це щорічна кампанія, яка проводиться з метою надихнути і навчити людей цифровим навичкам. Це чудова нагода наголосити про необхідність цифрової освіті всіх категорій населення за віком, про формування в них навичок  медійної грамотності та безпечного використання Інтернету.

У нашій країні  триває масштабна комунікаційна та освітня кампанія з цифрової грамотності в рамках національного проекту «Дія. Цифрова освіта». На платформі вже доступно 50+ освітніх онлайн-серіалів з різних тем: “Базові цифрові навички”, “Штучний інтелект”, “Цифрові навички для вчителів”, “Кіберняні” тощо.

Пропонуємо ознайомитися з наступними онлайн ресурсами за посиланням:

Педагоги ліцею разом з ліцеїстами активно долучаються до цієї події. Під час онлайн спілкування, уроків, тренувань активно впроваджуються і використовуються новітні інформаційні технології. Основна мета заходів, що відбуваються у межах напрямку “Цифрова грамотність”, полягає у розвитку цифрових навичок вчителів, ліцеїстів та працівників закладу, у поширенні практик застосування інноваційних технологій у освітній, виховній, спортивній роботі та в повсякденному житті ліцею.

Тож запрошуємо всіх учасників освітнього процесу нашого закладу – ліцеїстів, педагогів, персонал, батьків приєднатися до цієї події, зробивші наступний крок у випробовуванні.

Тест на загальну цифрову грамотність>>>

P.S. Мобільний оператор Vodafone приєднався до ініціативи «Тиждень цифрової грамотності», започаткованої Міністерством цифрової трансформації України. У рамках ініціативи компанія підготувала поради клієнтам на випадок отримання сумнівних, небажаних або шахрайських SMS.

Vodafone пропонує простий алгоритм, за яким можна розпізнати шахрайську SMS. Для цього потрібно відповісти на п’ять запитань:

  1. SMS надійшла з невідомого приватного номера?
    Найчастіше шахрайські SMS надходять з приватних номерів – шахраї обирають їх через анонімність припейд номерів.
  2. SMS із «загрозою» блокування надійшла від імені невідомої установи?
    Більш досвідчені та організовані шахраї вдаються до замовлення розсилки з альфа-іменем, така SMS у вхідних може відображатись як SMS від певної організації. Такі випадки трапляються рідше, проте варто про них пам’ятати.
  3. SMS містить такі слова, як «виплата», «виграш», «приз», «заборгованість», «штраф» тощо?
    Чітко означений позитивний або різко негативний фінансовий підтекст свідчить про сумнівність інформації в повідомленні. Шахраї – хороші психологи, тому апелюють до теми особистих фінансів, яка гарантовано приверне увагу кожного з нас.
  4. SMS містить код і номер телефону, за яким треба повідомити цей код?
    Часто мобільний номер використовується як один з верифікаторів у багатьох віртуальних особистих кабінетах фінансових систем, операторів зв’язку, застосунків поштових послуг та різних електронних платформ, до яких може бути прив’язана банківська картка. Отримання так званого OTP-коду через SMS є додатковим засобом авторизації, а у деяких незахищених системах – єдиним засобом підтвердження доступу.
  5. SMS має інформацію про блокування акаунту будь-якого сервісу?
    Найчастіше такі повідомлення містять загрозу і доповнюються простим рішенням проблеми – закликом звернутись за номером, щоб розблокувати банківський рахунок, перейти за посиланням, щоб подивитись, який вам прийшов штраф тощо. Дії, яких вимагає таке SMS, можуть призвести до втрати коштів. Якщо SMS дуже подібна на правду, варто перетелефонувати не за номером, зазначеним в SMS, а за офіційним номером call-центру банку або іншої згаданої організації – справжні номери можна знайти на банківській картці, картці клієнта, офіційній сторінці організації.

Якщо відповідь на всі п’ять питань або хоча б на одне з них буде «так», таке SMS точно можна класифікувати як сумнівну. Також не варто забувати, що онлайн-шахраї часто використовують месенджери WhatsApp і Viber.

Чого не варто робити з такими SMS:

В жодному разі не виконуйте інструкції, надіслані в підозрілому повідомленні. Перехід за посиланням або дзвінок на зазначений номер можуть призвести до втрати коштів.

Як позбавитися небажаних чи шахрайських SMS:

Можливі два варіанти реакції на подібні повідомлення:

  1. Просто видалити – сам факт отримання не завдасть вам шкоди, шахрайські SMS націлені на те, щоб спонукати вас до потрібних шахраям дій. Або обрати крок 2.
  2. Зберегти скрін SMS, зафіксувати дату, час та номер/ім’я, з якого була надіслане повідомлення. Звернутись до оператора у будь-який зручний спосіб, повідомити збережені дані, а також номер свого телефона. Найзручніше це зробити через сервіс самообслуговування My Vodafone зі скаргою на отримання небажаного SMS. У разі встановлення фактів масової розсилки клієнтам небажаних повідомлень, абонент має право на припинення надання послуг, які не замовляв.

У випадку, якщо SMS має ознаки явних шахрайських дій, варто звернутись безпосередньо у правоохоронні органи. Поділитись зі своїми знайомими інформацією про спробу шахрайства та алгоритмом дій у випадку отримання подібних SMS. Це може зберегти чиїсь гроші.

Компанія проводить системну роботу, щоб зменшити ризики шахрайства, спрямовані, як правило, на клієнтів банків. Крім внутрішніх інструментів, які запобігають можливості заволодіти SIM-картою клієнта, компанія розробила і пропонує банкам спеціалізований продукт на основі власної дата аналітики, який допоможе банкам захистити гаманці своїх клієнтів – антифрод сервіс «IMSI Check».