Сучасне суспільство початку третього тисячоліття має низку особливостей, до яких насамперед варто віднести підвищення значення інтелектуальної праці із застосуванням інформаційно-комунікативних технологій, поширення мережевих форм спілкування, глобалізація економіки, політики, культури, мистецтва та освіти. Яскравим вираженням процесу інформатизації та глобалізації освіти є відкрита освіта.

05 січня 2021 року у КЗ КОР “КОЛІФКС” відбулася педагогічна рада в онлайн форматі “Кроки до відкритого навчання”, організаторами якої стали вчитель інформатики Жихарєва Тетяна Василівна та заступник директора з навчальної роботи  Мазуркевич Тетяна Василівна. На цьому засіданні було представлено інформацію про справді актуальні тенденції, проблеми та ідеї відкритої освіти, а також презентовано важливі кроки,  які зробив ліцей у цьому напрямку. Ці кроки були презентовані вчителями Усовою А.А., Гетьманом В.Г., Черненко О.В., Волик Г.П., Фіялко О.П., Корнійчук О.С., Котелянець І.І. та Виноградовою С.А.

Роль сучасного вчителя змінилась, оскільки сьогодні він далеко не єдине джерело інформації для своїх учнів. Сьогодні школярі мають можливість черпати різноманітну інформацію з розмаїття підручників, посібників, телебачення, за допомогою комп’ютерних технологій, і незаперечним лідером у цьому списку є Інтернет. Роль учителя полягає в тому, щоб навчити правильно працювати з цією інформацією, виділяти головне, робити висновки і застосовувати набуті знання в конкретних життєвих ситуаціях. Учитель має виховати компетентнісно орієнтовану особистість, здатну до самостійного життя в сучасному світі. Також пам’ятаймо, що набуті знання старіють, потребують оновлення і переосмислення.

Ураховуючи новий підхід до ролі сучасного вчителя, учительський колектив  ліцею працює не лише над розробкою традиційних педагогічних проблем, а й над постановкою нових, характерних саме для нашого часу. Проблема відкритої освіти такою і є . Вона саме на часі. Відкрита освіта — це рух, що вже набув великого поширення і впливу. Цей рух цілком визначатиме розвиток всієї системи викладання та навчання на десятки років вперед. Неухильне зростання темпів змін веде до того, що знання дедалі швидше потрібно оновлювати. Тому все більша частина освітнього процесу починає виходити за межі традиційного навчання. Звичайні методи викладання стають малоефективними для того, щоб підготувати учнів до життя у ХХІ столітті. Щоб вирішувати ці проблеми, потрібно вже сьогодні шукати способи переосмислення самої моделі ліцейської освіти, а також стимулювати розвиток освітнього процесу поза традиційним навчанням у закладі.

Сьогодні у світі, де панує пандемія та з’являється новий формат міжособистісних стосунків і професійних компетентностей, дуже швидко розповсюджуються потужні засоби, які стирають межу між традиційними і новими моделями навчання. І водночас посилюють соціальну роль знання і навчання. Це дає змогу одночасно і поліпшити освіту, і забезпечити середовище, у якому розвиватиметься нова культура навчання.

Світ блискавично швидко стає дедалі складнішим та ще більш взаємопов’язаним. А ледь не кожна серйозна соціальна проблема для свого вирішення потребує залучення людей, які вже не просто традиційно освічені, а сучасно освічені. Учительський колектив ліцею — потужна команда тих, хто розуміє різноманіття систем зворотного зв’язку, швидкоплинність процесів та передбачає неочікувані наслідки руху до відкритої освіти. Беззаперечно, в основі організації освітньої відкритості є ІНТЕРНЕТ. Він підтримує глобальну  “освітню платформу”,що величезною мірою розширює доступ усім учасникам освітнього процесу до всіх ресурсів. Навчальний зміст може включати в себе різноманітні види викладацької і навчальної діяльності.

У квітні в Україні стартував масштабний проєкт “Всеукраїнська школа онлайн”. З моменту оголошення цієї події вчителі ліцею також приєдналися до цього проєкту, опановуючи нову онлайн практику партнерства вчителя і учня у дистанційному форматі. 11 грудня 2020 року МОН спільно з Мінцифри запустили платформу “Всеукраїнська школа онлайн”. За три тижні там вже зареєструвалися 36,5 тисяч користувачів. До цієї ініціативи приєдналися і вчителі ліцею, щоб опановувати новий онлайн ресурс разом з ліцеїстами під час проведення уроків у дистанційному форматі.

Інтернет також сприяє розвитку нової культури обміну, яка майже без обмежень допускає користування знаннями і участь у їх створенні. Нові види інтернет-ресурсів — соціальні мережі, блоги, вікі та віртуальні спільноти — дають змогу людям зі спільними інтересами знаходити одне одного, обмінюватися думками і працювати разом. Web 2.0 створює засіб організації комунікації нового типу, що ідеально підходить до нової освітньої ініціативи.

Цифровізація країни несе позитивні зміни в усіх сферах життя — від освіти та медицини до науки та бізнесу. Але просто користуватися смартфоном чи ноутбуком і мати доступ до Інтернету — ще не означає володіти цифровою грамотністю. Здатність ефективно та безпечно використовувати сучасні цифрові технології в роботі та навчанні, в професійному та особистісному розвитку — ось що таке цифрова грамотність.

У КАДРІ. Відеофрагмент педагогічної ради у форматі онлайн.

Ще на початку 2000-их глобальна мережа породила новий медіа-формат, тлумачення якого тоді зводилося до однієї простої фрази — “незалежний аудіоконтент в інтернеті”. Так розпочалася ера подкастингу. Слухачі власноруч обирають цікаві для себе жанр, формат та тему аудіо. А ще  можна слухати запис тоді, коли зручно. Так  можна вивчати українську, іноземні мови, готуватися до ЗНО. Подкасти з кожним роком стають популярнішими як у світі, так і в Україні.Такий формат допомагає зекономити час на читанні і дати необхідні знання. Їх можна слухати під час занять спортом, паралельно з приготуванням вечері, у транспорті. Подкасти можна слухати на різних платформах та за допомогою різних пристроїв.

Сьогодні ми можемо створювати моделі місць, історичних подій, атомів, біологічних і технічних систем. Вже не є мрією віртуальна система, за допомогою якої можна вивчати усі аспекти функціонування людського організму — від органів до клітинного і мембранного рівнів. У цьому напрямку вчителі ліцею роблять кроки , використовуючи технології віртуальної реальності як дуже перспективний метод на уроках біології, хімії. Під час уроку вчитель та учні можуть взаємодіяти з будь-якими об’єктами, покращувати свої навички управління складним обладнанням, опинитися у тілі людини і вивчати його структуру, проводити лабораторні роботи і практичні заняття у віртуальному світі — все це і навіть більше стає доступним на уроці завдяки навчальним програмам, що базуються на технологіях віртуальної реальності. Наприклад, через додаток Anatomyno можна вивчити будову тіла в найменших подробицях.

ЗА КАДРОМ. Відеофрагмент педагогічної ради у форматі онлайн.

Наступний крок у ліцеї зроблено у  бік неформальної освіти, коли учень і вчитель навчаються самотужки. Сюди належать заняття із репетиторами й тренерами, короткотривалі курси, лекції, тренінги. Головна перевага — ефективність. Неформальна освіта — це можливості для саморозвитку, самореалізації, для здобуття нових знань і практичного досвіду, для пошуку мотивації і натхнення. А це дозволяє створювати щось унікальне і корисне, що часто породжує справжні інновації. Вчителі ліцею приділяють значну увагу використанню інноваційних і творчих підходів у навчальному процесі. Історія освіти у нашому закладі — це історія розвитку й  інновацій. Мірою зростання кількості небайдужих людей, пов’язаних з освітою, зростає і кількість способів, за допомогою яких ми навчаємо і навчаємося самі.

Іншими словами, історія освіти ліцею — це розповідь про відкриття та дослідження освіти. Протягом останніх десяти років нові інформаційні й комунікаційні технології дали змогу вчителям та учням ліцею значно поліпшити освіту. Комп’ютеризовані навчальні системи, системи інтелектуального навчання і викладання, інтерактивні медіа, телекомунікації та інтернет не тільки змінили способи, якими ми навчаємося і навчаємо, а й розширили можливості освіти. У планах ліцею продовжувати рухатися у напрямку до відкритого навчання через зростання доступності освітніх ресурсів і засобів та використання колективного розуму спільноти ліцею.